Voorschool De Aanloop

• groot speelplein
  • samen leren en ontdekken
  • gevestigd in school

De dagindeling
Bij binnenkomst ligt op een aantal tafels spelmateriaal waar de peuters mee mogen spelen. Vervolgens gaan we aan tafel om de namen van de kinderen te lezen en het dagprogramma met de peuters door te nemen. We werken met dagritmekaarten. Deze hangen ook in de groep zodat we de peuters altijd kunnen laten zien wat we nog gaan doen.

Daarna gaan de peuters vrij spelen. Ook hebben we de mogelijkheid om tijdens dit uur gebruik te maken van het speellokaal van O.B.S. de Aanloop.

Eten en drinken doen we gezamenlijk in de kring. Het hulpje deelt de tasjes uit. Na het liedje ‘smakelijk eten’ mogen de peuters eten en drinken.

Na het eten en drinken is het tijd voor een gezamenlijk activiteit. Meestal in groepjes. Bijvoorbeeld een knutselactiviteit, een boekje voorlezen, spelen met sensomotorisch materiaal (klei, droge rijst, scheerschuim etc.), een activiteit/spelletje passend bij het thema.
Bij droog weer gaan we ook altijd nog buiten spelen. Bij slecht weer blijven we binnen en gaan we muziek maken, zingen of een beweegactiviteit doen.
We sluiten met elkaar het dagdeel af door middel van een liedje.

We werken met het VVE programma Uk en Puk. We werken met de thema’s van Uk en Puk van vakantie tot vakantie.

Tijdens het thema:

• is de themakast ingericht naar het thema
  • zijn de knutselwerkjes afgestemd op het thema
  • zijn de boekjes die we lezen afgestemd op het thema
  • zijn de activiteiten afgestemd op het thema. We doen bijvoorbeeld regelmatig een geheugenspelletje met voorwerpen in een tas. De voorwerpen zijn dan gericht op het thema.

Natuurlijk komen ook de thema’s herfst, Sint Maarten, Sinterklaas, Kerst, winter, Nationale voorleesdagen, voorjaar, Pasen, moederdag, vaderdag en zomer aan de orde. We proberen de thema’s zo veel mogelijk te combineren. Bijvoorbeeld; het thema Reuzen en Kabouters doen we in de herfst en het thema Regen in de winter.

Samenwerking met de school
We hebben een prettige samenwerking met de basisschool.

Wilhelmina 4
7876 HA Valthermond