Peuterwerk zet extra in op taalontwikkeling

Gepubliceerd op:
Peuterwerk zet extra in op taalontwikkeling

Zomerprogramma voor peuters met een VVE-indicatie een breed succes

Bij Peuterwerk zijn alle peuters welkom op de voorschool. Dé plek om peuteravonturen te beleven. Peuterwerk biedt ook Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) gericht op peuters die een steuntje in de rug kunnen gebruiken.

VVE-programma

Peuterwerk heeft tijdens de eerste én laatste week van afgelopen zomervakantie een programma specifiek voor kinderen met een VVE-indicatie aangeboden. Teamleider Ines Picauly: “VVE staat voor Voor- en Vroegschoolse Educatie. Wanneer een peuter naar de basisschool gaat, heeft het een bepaald taalniveau nodig om een goede start te maken. Voor peuters die een taalachterstand hebben of waar de kans aanwezig is dat die achterstand ontstaat, wordt VVE aangeboden. De jeugdverpleegkundige van het consultatiebureau doet daarvoor de verwijzing. Op al onze voorscholen werken wij met een VVE-methode om die groep peuters te helpen die goede start op de basisschool te krijgen. Door de lockdowns hebben de peuters met een VVE-indicatie afgelopen schooljaar een ander programma gevolgd dan normaal. Toen duidelijk werd dat Peuterwerk in aanmerking kwam voor subsidiegelden vanuit de overheid om deze groep peuters een extra programma te bieden, hebben we in Emmen besloten deze kans te grijpen. Peuters van verschillende locaties kwamen in de zomervakantie samen op de locatie in Emmerhout. Het vakantieprogramma was een groot succes en is zeker voor herhaling vatbaar”.

Samen spelend leren

Pedagogisch medewerkers Lammie Berends en Anita Schoonbeek vertellen over het programma: “Als pedagogische medewerkers hebben wij natuurlijk in deze vakantieweken een actieve rol. Wij zorgen ervoor dat alle ontwikkelingsgebieden aan bod komen. Dit doen wij door de kinderen spelenderwijs te laten leren, en vooral door ze te laten spelen. Dagritme speelt hierin een belangrijke rol. Interactief voorlezen, zingen, tellen, spelen en knutselen zijn dagelijks terugkerende activiteiten. We hebben ook gedanst onder leiding van een dansleraar en we hebben een muziekvoorstelling bekeken”.

Vooruitblik kerstvakantie

Inmiddels is bekend dat er opnieuw subsidiegelden beschikbaar zijn gesteld door de overheid voor een extra programma voor peuters met VVE-indicatie. Naar aanleiding van de enthousiaste verhalen van kinderen, ouders en pedagogisch medewerkers heeft Peuterwerk besloten nogmaals een aanvraag in te dienen. Ines: “Wij hopen dat we tijdens de tweede week van de kerstvakantie - van 3 tot en met 6 januari 2022 - weer een stimulerend programma kunnen aanbieden”.

15-02-2024

Wethouder Sterenborg opent nieuwe peutergroep voor extra ondersteuning in de ontwikkeling van kinderen.

De Kanjers is de naam van de nieuwe zogenoemde VVE+ groep. De groep is een initiatief van Stichting Peuterwerk in Stadskanaal in samenwerking met gemeente Stadskanaal en Elker jeugdhulp en onderwijs. VVE+ is een Voorschoolse en vroegschoolse educatievorm voor kinderen die extra ondersteuning nodig h…